W piątek 18 stycznia mija 30 lat od założenia Aflofarmu, rodzinnej firmy farmaceutycznej, lidera na rynku produktów bez recepty i jednego z największych producentów leków w Polsce. 2018 rok był dla firmy przełomowy – Aflofarm  rozpoczął rozwój poprzez akwizycję, a także stworzył nowy dział rynków zagranicznych. W ten sposób firma wyznaczyła kierunki rozwoju na najbliższe lata.

Przełomowe chwile w historii firmy
Rok 1989. Andrzej Furman zakłada z żoną przedsiębiorstwo handlowo-usługowe, od którego zaczyna się historia Aflofarmu. Ma już wtedy doświadczenie w farmacji, pracował wcześniej m.in. na stanowisku głównego księgowego w miejscowych zakładach farmaceutycznych Polfa. Wciąż jednak szuka dla siebie miejsca w branży, której poświęci całe życie.

Początkowo firma Furmanów jest przede wszystkim hurtownią farmaceutyczną. Po dwóch latach Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej wydaje zgodę na produkcję pierwszego preparatu, którym był Mentho-Paraffinol. To pierwszy moment przełomowy w historii przedsiębiorstwa.

O tempie rozwoju firmy decyduje kilka czynników. Rynek farmaceutyczny w Polsce dynamicznie się zmienia, konieczne jest więc stałe dopasowywanie swojej strategii do warunków rynkowych. Firma rozwija się dzięki szybkim i trafnym decyzjom podejmowanym przez zarząd. Furmanowie nie wiedzą jeszcze, że za jakiś czas ich rodzinna firma osiągnie pozycję lidera na rynku produktów bez recepty. W tej chwili Aflofarm posiada w sprzedaży 123 leki bez recepty, ponad 30 leków na receptę, a także wyroby medyczne, kosmetyki czy suplementy diety.

W 2006 roku na czele firmy staje Jacek Furman, obecny prezes. Zarządza nią wspólnie ze swoimi braćmi, Wojciechem i Tomaszem. Rozwój firmy dalej toczy się bardzo dynamicznie. W ciągu zaledwie sześciu kolejnych lat liczba pracowników Aflofarmu wzrośnie niemal trzykrotnie. Przełomowych chwil będzie jeszcze kilka: otwarcie się na rynki zagraniczne czy wejście w 2010 roku na rynek dermokosmetyków to tylko wybrane z nich. W 2013 r. Aflofarm wprowadził na polski rynek Desmoxan – pierwszy lek zawierający cytyzynę w kapsułkach. To przełomowe rozwiązanie, które jest skuteczną alternatywą dla  nikotynowej terapii zastępczej.  

Dwie fundacje, jeden cel
Mieszkańcy Pabianic i regionu kojarzą Aflofarm jednak nie tylko jako jednego z największych producentów leków w Polsce, lecz także jako firmę dbającą o ich potrzeby.

W 2011 roku z inicjatywy Andrzeja i Grażyny Furmanów powstała fundacja My kochamy Pabianice, której misją jest wspomaganie władz miasta w tworzeniu przyjaznej mieszkańcom przestrzeni do wypoczynku. Celem realizowanych przez nią projektów jest pomoc w organizacji imprez kulturalnych i sportowych, ochrona zabytków i pielęgnowanie zieleni w miejscach publicznych.

Chcemy zmieniać Pabianice przy udziale ich mieszkańców i za ich akceptacją – komentuje Andrzej Furman Prezes Fundacji My Kochamy Pabianice.

Od początku działalności fundacja zrealizowała około 100 projektów o łącznej wartości prawie 2,2 mln złotych, aktywnie przyczyniając się do rozwoju Pabianic i regionu. W 2017 roku firma zdecydowała się otworzyć kolejną fundację, której spektrum działania obejmowałoby całą Polskę. Jej celem jest przede wszystkim prowadzenie kampanii edukacyjnych w zakresie profilaktyki zdrowotnej i wsparcia środowisk naukowych i zawodowych. Pierwszym sukcesem Fundacji Aflofarm była ogólnopolska antynikotynowa kampania społeczna „Nie spal się na starcie”, która dotarła do 27 mln Polaków.

Nasza kampania była realizowana za pomocą spotów telewizyjnych, filmu edukacyjnego, strony internetowej oraz mediów społecznościowych. Wszystkie szkoły podstawowe i gimnazjalne w Polsce otrzymały od nas materiały edukacyjne poświęcone profilaktyce antynikotynowej. Chcieliśmy zaangażować również młodych ludzi w tworzenie przekazu antynikotynowego, dlatego zorganizowaliśmy konkurs, w którym zadaniem było nakręcenie dodatkowej części do naszego edukacyjnego filmu – mówi Tomasz Furman, prezes Fundacji Aflofarm.  

Co dalej?
Obecnie jesteśmy świadkami kolejnego przełomu w rozwoju firmy. Aflofarm rozpoczął niedawno rozwój przez akwizycję. W 2018 zakupił całość udziałów spółki Trec Nutrition zajmującej się produkcją specjalistycznych odżywek dla sportowców. Do spółki dołączył też producent leków i naturalnych kosmetyków – Scan Anida. Spółka został włączona w struktury Aflofarmu.  

Przez ostatnie trzydzieści lat udało nam się osiągnąć skalę, która sprawia, że teraz możemy sięgnąć po wsparcie z zewnątrz. Nie wykluczamy kolejnych akwizycji – szukamy firm, które są nie tylko perspektywiczne, ale których profil jak najlepiej pasuje do nas – jako lidera na rynku farmaceutycznym w Polsce mówi Jacek Furman, prezes Aflofarmu.

Kolejnym priorytetem na najbliższe lata jest rozwój zagraniczny. W styczniu 2018 r.  do firmy dołączył Paweł Tomczak – wcześniejszy prezes firmy Walmark, którego zadaniem jest rozbudowa struktur Aflofarmu poza granicami kraju.  Dziś produkty Aflofarmu można dostać w 28 krajach na trzech kontynentach.  

Będzie ich więcej. Dążymy do stworzenia własnych struktur poza Polską. Planujemy też zwiększać rozpoznawalność naszych marek na rynkach zagranicznych – zapowiada Jacek Furman. – Trzydzieści lat na rynku to dla nas czas podsumowań. W tym czasie nasza firma bardzo się rozwinęła: posiadamy już cztery zakłady produkcyjne, wprowadziliśmy na rynek wiele innowacyjnych produktów. Tworząc leki, staramy się oferować pacjentom dodatkową korzyść: łatwiejszą formę podania, na przykład syrop zamiast tabletek, czy większą dawkę, dzięki czemu pacjenci mogą zażywać jedną tabletkę, a nie dwie. Dziękuję pacjentom, bez których nasza praca nie miałaby sensu, że są z nami już tak długo. Ich potrzeby motywują nas do działania. Chciałbym też podziękować pracownikom naszej firmy. Jestem przekonany, że sukces nie byłby możliwy bez ich pracy. Doskonale rozumieją oni naszą misję, którą najlepiej wyraża hasło Aflofarmu: stoimy po stronie zdrowia. Już od trzydziestu lat – mówi prezes.